موسسه ملی مطالعات استراتژیک قرقیزستان باهمکاری سازمان یونیسف نظرسنجی بین جوانان قرقیزستان با موضوع  " مهاجرت و بررسی پیامدهای اجتماعی آن" انجام داده است.

موسسه ملی مطالعات استراتژیک قرقیزستان باهمکاری سازمان یونیسف نظرسنجی بین جوانان قرقیزستان با موضوع  " مهاجرت و بررسی پیامدهای اجتماعی آن" انجام داده است. در این نظرسنجی ۸۹۲ نفر در سن ۱۸ الی ۲۸ سال از مناطق مختلف قرقیزستان شرکت کردند.

بر اساس نتایج این تحقیق؛ اکثر نظردهندگان (۵۲%) مهاجرت را روش کسب درآمد در خارج از کشور، ۱۸% توسعه افق دید خود و ۹% روش زنده ماندن عنوان کردند. برای افراد بالای ۲۸ سال (۵%) مهاجرت علت از هم پاشیدن کانون خانواده بوده است. ۲۴% نظردهندگان اهل بیشکک مهاجرت را برای توسعه افق دید خود می‌دانند.

در سؤال « بعد از سه سال خود را در کجای دنیا می‌بینی؟» نظردهندگان به شرح ذیل پاسخ دادند: ۵۲% در قرقیزستان، ۲۷% در کشورهای خارجی و ۱۹% نمی‌توانستند پاسخ بدهند. افراد بالای ۲۴ سال تمایل بیشتری برای اقامت در قرقیزستان دارند زیرا این گروه سنی احتمالاً خانواده و شغل و کار دائم داشته باشند. ۳۰% جوانان زیر ۲۴ سال که هنوز برنامه مشخصی برای زندگی آینده ندارند خود قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند. ۶۶% جوانان قرقیزستان با هدف سفر توریستی و آشنایی با کشور خارجی می‌خواهند به خارج بروند و به قرقیزستان بازگردند اما ۲۲% تمایل دارند در خارج از کشور بمانند.

یک ‌سوم نظردهندگان صرفاً قصد مسافرت توریستی را دارند. ۲۷% قصد آموزش و تحصیل و ۱۹% قصد اشتغال یابی در کشورهای خارجی را دارند.

از جمله کشورهای موردعلاقه برای مهاجرت جوانان قرقیز؛  آمریکا (۲۵%) در رتبه اول، اروپا (۲۴%) در رتبه دوم و روسیه (۱۸%) در رتبه سوم هستند؛ اما جوانان قرقیز بالای ۲۴ سال اروپا و آمریکا را هدف مهاجرت خود می‌بینند. ۳۰ درصد نظردهندگان اهل بیشکک آمریکا را در ردیف اولویت‌های اصلی خود در فهرست کشورهای مقصد انتخاب نمودند؛ اما جوانان اهل شهر اوش در منطقه جنوبی قرقیزستان (۲۶%) روسیه را بهترین مقصد خود می‌دانند. ۶۰% جوانان اعتقاد دارند که هر تبعه قرقیزستان قبل از سفر خارجی باید اطلاعات توجیهی داشته باشند تا در مقصد به مشکل برنخورند.

بدین ترتیب اکثر جوانان قرقیزستان قصد مهاجرت به کشورهایی با سطح زندگی و میزان درآمد بالا را دارند.

منبع:

https://knews.kg/۲۰۱۷/۰۶/۱۵/opros-kyrgyzskaya-molodezh-predpochitaet-migrirovat-v-ssha-i-evropu/

کد خبر 564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =